ДВИГАТЕЛИ ЯМЗ 236, 238, 240 - характеристики
В ТОСС технологичният процес по ремонт на двигателите се изършва по заводски стандарт на производилите. Основава се на пълно разглобяване на двигателите. Изработва се пълен дефектовъчен лист на всички дефектирали части и механизми:
- Дефектовъчна карта Колянов вал, Разпределителен вал, Биели /измерване долна и горна глави/, Привод вентилатор, Привод ГНП, Водна помпа. При двигател ЯМЗ 240 – Привод ГНП, Привод спомагателни агрегати, Хидромуфа, включваща перката на вентилатора и др.
- Задължителна проверка, настройка или ремонт ГНП;
- Задължителен ремонт дюзи;
- Основен ремонт глави; Смяна водач и клапани, пасване клапани /нови/ към клапанни гнезда; Смяна кобилици с нови, при необходимост шлайф глави.
- Задължителна смяна Ризи, Бутала, бутални болтове, сегменти, Бутални групи;
Така се гарантира, че двигателите са 100% обновени и правилната експлоатация и обслужването им ще гарантират дълъг живот на експлоатираната машина.
*Двигателите ЯМЗ 236, 238 и 240 са унифицирани един към друг на
60%, а по запасни части, използвани при капитален ремонт – на 90%.
Приложения на двигателя в света:
Редовият шестцилиндров двигател от серия 71 е представен като първи водещ продукт на отдела за дизелови двигатели в Детройт на Дженерал Моторс /САЩ/ през 1938 г.
Използван е в направленията, където се изисква най-доброто качество, най-голяма надеждност, сигурност, дълговечност.
Този двигател получава огромно търсене, което налага драстично увеличение на производството: около 57 000 6-71s са монтирани на американски десантни кораби, 39 000 от тях са използвани в броня; 4 000 танкове Valentine, 11000 на разрушители на танкове M10 .
V-образния двигател се появява за първи път през 1957 г.
Приложения на двигателя в САЩ:
Най-популярните въплъщения на двигателя от серия 6-71 са използвани за различни видове модерна военна техника, автобуси, камиони, противопожарни, строителни машини, няколко селскостопански трактора,
търговски кораби, магистрални грейдери и двигател за локомотиви.
Двигател General Motors 6004/6046:
Редовият 6-71 е адаптиран към британските и канадските изисквания за танкове Valentine.
6046 Diesel като двудвигателна установка се използва от американски и
британски танкове и разрушители на танкове.
Вариантите M3A3 (Lee IV/Lee V) на танка M3
M4A2 вариант на танк M4 Sherman
Унищожител на танкове M10 и британският вариант с повторно
оръжие, 17pdr SP Achilles
M36B2 вариант на разрушителя на танкове M36
Детройт Дизел 6051 quad-71
DetroitDiesel 6051 quad-71 е DetroitDiesel Series 6-71 тандемна двигателна система от две групи от по четири двигателя, всеки задвижващ два витлови вала в десантен катер пехота САЩ - LCI(L) . Осемте двигателя произвеждат общо 1600 к.с. (1193 kW).
Разработките на първоначалния вариант серия 71 продължават в Detroit Diesel - САЩ.
Модификациите 6, 8 и 12 цилиндров V 71, са над 40, мощност 228 до 528
к.с.
Съветски и руски версии на двигател серия 71:
На Съветския съюз е осигурено амерканско промишлено оборудване за производство на двигатели серия 4-71 на Детройт Дизел /Дженерал
Моторс/. В началото двигателите са ползвани за леки артилерийски влекачи Ya-12. След това двигателя се модифицира, преобразува се в метрични единици, по-мощен предварителен нагревател на горивото, за да отговоря на условията на Съветския съюз. В края на 50-те години на миналия век, Ярославският моторен завод започва усъвършенстването на тези двигатели с участието на американски експерти по двигателостроене.
През 1958 г. са представени 6 и 8 цилиндрови версии и получават марките ЯМЗ 236 и ЯМЗ 238 с мощност 180 и 240 к.с.
В течение на времето са създадени нови модификации със и без турбокомпресор от 180 до 450 к.с. Двигателите ЯМЗ са повече от 50 модификации – много гъвкави, с голямо разнообразие на оборудване. Разработките на първоначалния вариант серия 71 продължават както Детройт Дизел, също така и в Русия. Характеристиките им надеждност, сигурност повишават търсенето им.
От 2015 г. се произвеждат с Евро 5 стандарт.
Приложимост – инсталират се на бронетранспортьори, танкове и друга най-съвременна военна техника, строителна и селскостопанска техника /Ярославец, ХТА, Т150К и др./, електроцентрали, кораби, локомотиви и др. Ползват се в повече от 45 страни в целия свят.
Над 85 години живот и развитие на тези двигатели в САЩ и Русия са най-доброто доказателство за тяхната надеждност, сигурност, ефективност и дълговечност.
Живот над 40 години имат Т150 с двигател ЯМЗ и К701 с двигател ЯМЗ.
Колегите с опит го знаят.